Hoppa till innehåll
Hem » Blog » Microsoft släpper Directstorage – ska ladda spel snabbare

Microsoft släpper Directstorage – ska ladda spel snabbare

Directstorage är en ny teknik för spel på Windows som Microsoft först presenterade 2020. En testversion släpptes sommaren 2021. Testandet har dragit ut på tiden men nu till slut lanserar företaget funktionen för alla spelutvecklare.

En närliggande eller identisk teknik används redan på Xbox Series X, där den bland annat möjliggör den konsolens extremt snabba ”fortsätt spela”-funktion.

Directstorage går ut på att läsa in texturer och andra data som ska användas av grafikkortet direkt från ssd till grafikkortets videominne istället för att ta omvägen om processor och det vanliga arbetsminnet. Tillsammans med en snabb nvme-ssd kortar det ned laddtider avsevärt och kan göra mycket stor nytta i öppen värld-spel som konstant läser in nya texturer allt eftersom spelaren rör sig i världen.

Gissningsvis kommer en del spelutvecklare som varit med under testperioden släppa uppdateringar med stöd för tekniken inom kort, men Microsoft har ännu inte avslöjat vilka spel som blir först ut. Spel med Directstorage kommer fungera på Windows 10 version 1909 och senare.