Hoppa till innehåll
Hem » Blog » Bryggeriet som satsar på hållbarhet och vågar utmana könsrollerna

Bryggeriet som satsar på hållbarhet och vågar utmana könsrollerna

Vi har pratat med Mattias Bergström vd och en av grundarna till Bottenvikens Bryggeri. Mattias är civilingenjören som blev företagare och valde att satsa hållbarheten som ledstjärna!

Mattias Bergström och Joakim Nilsson , grundare av Bottenvikens Bryggeri

-Hej Mattias, berätta om ert företag Bottenvikens Bryggeri!  

-Vi startade Bottenvikens Bryggeri 2013 som en ”hobbyverksamhet” men sedan 2019 är vi i full produktion och levererar öl i alla dess former! Inom kort kommer vi ta över driften av Piteå Bryggeri som ville expandera och vi fick kontakt. Tillsammans kom vi fram till att vi skulle slå ihop påsarna så snart är vi lite större och bättre.

Bottenvikens bryggeri var intitialt tre delägare, Joakim Nilsson, Mattias och Mattias pappa. 

– Nu när vi gjort en nyemission så är vi ytterligare 15 delägare. För oss handlar om att skapa ett hållbart företag med olika kompetenser i styrelsen så att vi kan växa på ett hållbart sätt och bli så bra som vi kan bli!

Tänket från akademin

Mattias är i grunden civilingjör i maskin och har arbetat som forskare vi Luleå Tekniska Universitet.

-Både jag och Joakim kommer från universitetsvärlden där vi forskat och varit doktorand. Vi har nog med oss ett tänk från akademien.

För Mattias och Joakim är det en självklarhet att arbeta med hållbarhet på olika sätt och de menar att hållbarhet är större än bara miljö. Det handlar om hållbart företagande och öl som en om jämställd produkt.

Öl för alla

Att öl är en sterotypt manlig produkt vill Mattias och Joakim komma bort från.

-Största utmaningen i vår bransch är faktiskt jämställdhets utmaningen- ölet är socialt konstruerat en manlig produkt. Vi vill vara med och utmana könsrollerna! 

-Vi vill ändra sättet att se på öl som en manlig dryck med massa bias till det.  Öl kan idag matchas bättre mot mat än vin många gånger.  Lokalproduktion är också spännande, vi har planer på att bli ett ekologiskt bryggeri.

Lokala producenter står för råvarorna

Bottenvikens arbetar idag med lokala producenter när det kommer till inköp av exempelvis bär. Företaget undersöker också tillsammans med forskningsinstituet Rise hur de kan använda restprodukterna som idag  går till djurfoder.

-Den största utmaningen är nog att hitta affärsmodellen. Vi har en doktorand från LTU på material som tittar på att använda våra restprodukter som en fiber i plast. Väldigt spännande!

Investering för framtida generationer 

Bottenvikens Bryggeri har bland annat investerat i en tappanläggning för burkar. Detta för att minska vikten av sina transporeter och därmed mindska koldioxidutsläppet.

-Vi tappade tidigare all vår öl på glasflaskor. Glasflaskorna vägde 220 gram styck . tomma och med öl i 550 gram. En burk väger 12 gram. Det är en enorm skillnad. Sedan använde vi glaspallar som vi köpte från någon leverantör i öststaterna, det behöver vi inte göra nu.

-Burkar är bättre, billigare, ger mindre CO2 utsläpp och vi använder tråg som minskar pappersanvändning. Dessutom återvinns nästan 100% av allt aluminium. Det är också lägre smältpunkt på aluminium än glas och mindre massa så det går åt mindre energi än vid glasåteranvändning.

-Har ni några bra tips till andra företag som vill komma i gång med sitt hållbarhetsarbete?

-Vi är ju kanske inte klassiska företagare som arbetar med problemlösning utan vi drivs av passion. Om du som företagare ska fundera över hållbarhet så ska du lägga in detta i din passion. Vill jag vara med i lösningen att nå AGENDA2030- målen?

-Börja gärna med lågt hängande frukter, du kanske inte sparar pengar direkt men i många fall så tjänar du mer pengar på hållbarhet än att inte arbeta med det. Hållbarhetstänket är inte längre en lyx utan en hygienfaktor och primärt. 

-Företag som väljer bort det arbetet kommer att gå under. Företag som inte tar hållbarhet på allvar kommer helt enkelt inte vara att vara med i framtiden.

-Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?

-Vi har börjat titta på vilka målområden det är vi arbetar med. Där de självklara målen för oss: 13. Verka för klimatet förändringarna, där ser vi en ekonomisk vinning att spara energi och möjligheter att göra processförbättringar.  Vi har även 5. Uppnå jämställdhet där vi vill medvetengöra kunder och konsumenter om könsroller. 12. Konsumtion och produktion är också ett givet val för oss att arbeta med.

agenda21.jpg

Här hittar du information om alla 17 av Globala målen för företag. Klicka på bilden för att läsa mer.